Na biologisch, nu genetisch aangepast… geen ja, geen neen….
Kent u dat liedje: “Zuiderzeeballade” ? Ik heb een exemplaar van Colmjon & Lemaire.. prachtig gezongen: een zin trekt me steeds: “… en aan de horizon leit Emmeloord …” . Bent u wel eens de polder ingereden, naar die kleine plaatsen… Ems, Creil, Marknesse en ga zo maar door.
Zelfs deze kleine plaatsen maken dus nieuws; het is een nummer van jaren geleden. Echter een van die kleine plaatsen had laatst ook “wereldnieuws” : in Marknesse was een proefveld omgerooid door milieuactivisten, mogelijk Ziedende Bintjes of Razende Virussen, of zoiets. In het boek “EcoNostra” wordt hier verder op ingegaan..
Ik neem aan dat u niet veel over het proefveld hebt gelezen in de media, misschien een klein stukje in de plaatselijke pers, maar daar houdt het dus ook mee op. En dit vind ik dan weer zo vreemd. Ik ben eens wat dieper in dit stukje nieuws gedoken en wat blijkt hieruit…. Angst, verbergen, niet over praten, ontkennen, doorverwijzen en ga zo maar verder. Het is precies wat in EcoNostra wordt beschreven.
Ik zal proberen het uit te leggen.
In Marknesse heeft PRI ( Plant Research International) een proef opgezet in de open natuur van 60 aardappelplanten van het ras Désirée. PRI is een onderdeel van de Kenniseenheid Plant van WUR. WUR staat voor Wageningen Universiteit en Research Centrum en is een samenvoeging van de oude LUW (Landbouw Universiteit Wageningen) en de DLO (Dienst Landbouw Onderzoek) instituten. De WUR is opgedeeld in 5 divisies (Kenniseenheden), zeg maar businessunits. Een van die Kenniseenheden is Kenniseenheid Plant die door heel Nederland proefbedrijven heeft met onderzoeksmogelijkheden.
Een van deze proefvelden van 60 aardappelplanten lag in Marknesse. Op dit veld werd getest of de aardappel resistent (ongevoelig) gemaakt zou kunnen worden tegen een bepaalde ziektekiem: Ralstonia solanacearum, die zich verspreidt via waterlopen en via beregening van besmet slootwater. Het verdere proces wordt erg technisch, maar het wil gewoon zeggen dat de aardappelplant bij zijn wortels een eiwit uitscheidt dat de bacterie (= ziektekiem) in zijn groei en ontwikkeling remt. De proef is in duplo ingezet (dus 2 verschillende velden), daar ook in Spanje hetzelfde werd opgezet om de invloed van het klimaat te meten.
Dit veldje lag tussen twee biologische velden; alleen dit kleine veld werd omgerooid, net voordat geoogst kon worden. Proef weg, geen resultaat en een flinke financiële schade (geruchten spreken over 3 ton euro). Maar wat zit hier achter? Hoe kan een voorbijganger zien dat morgen de planten geoogst moeten worden? Hoe kan ik zien dat er Gentech proeven worden uitgevoerd, staat er een bord van “Verboden Toegang” ? Ik geloof er dus niets van… Nee, het zit van binnen: er is informatie binnen WUR die verspreid wordt.
Ik weet niet of u Wageningen kent, maar als men binnenkomt vanaf de A12 is de skyline van Wageningen alleen WUR: de gebouwen van de WUR en op de achtergrond de torenflats van de studenten. Vanaf de A12 rijdt u eerst langs DLV (Dienst Landbouw Voorlichting) aan uw rechterhand en vlak daarachter begint het territorium van de WUR. Eerst weilanden waarop nieuwe faciliteiten gebouwd gaan worden voor de biologische landbouw. Daarna komt u bij de rotonde en links en rechts staan WUR gebouwen aan de Droevedaalsesteeg. Op de rotonde naar rechts komt u bij de gebouwen van Plant, PRI en nog meer gebouwen met afkortingen.
Maar nu weer terug naar Marknesse. Natuurlijk is er geïnformeerd bij de lokale politie of er aangifte is gedaan, maar die mochten niets zeggen; “Als uw informatie wilt, dan belt u maar de krant”. Er is aangifte gedaan, maar de plaatselijke politie heeft geen verder onderzoek gedaan, en dus heeft de bedrijfsleider zelf foto’s gemaakt van sporen.
Ok, vreemd, maar dan de krant bellen: “We hebben geen digitaal archief, maar ik weet waar u over praat en als u informatie wilt, dan kan u bij onze alle edities van de krant doornemen”. Dat is een goed idee, maar duurt me even wat te lang. Dus Marketing en PR van PRI gebeld: “Ik wil er geen publiciteit aan geven”.
Dit is in het kort voorgevallen wat mij ter oren is gekomen. Maar hoe kan dit nu? Gewoon simpel (u kunt dit ook lezen in EcoNostra): er zijn professoren verbonden aan WUR die principieel tegen Gentech proeven zijn en dat ook uitdragen aan hun studenten. Deze studenten pakken dit weer op en komen natuurlijk samen met de verschillende actiegroepen in Wageningen (die ook in de gebouwen van de WUR huisvesten) en een actie door een “exotische” actiegroep is zo in elkaar gezet (handboek voor acties is in Wageningen zo te verkrijgen).
Wat ik dus niet snap, is dat de mensen vechten tegen de eigen mensen, het is net een koekoek die in een vreemd nest terecht is gekomen en alle andere vogels uit het nest wil werken.
Kijk: dat je tegen Gentech proeven bent, kan ik me voorstellen, maar mijn ouders hebben mij ook een paar dingen geleerd: niet pikken en met je tengels van andermans zaken blijven. Dat vindt ik dus hier ook: je bent het niet eens met iets , maar dan ga je via de wettelijke en juridische kaders de proeven aanpakken, niet de proeven vernielen. Dat is laag en achterbaks. Als je dan zo een kerel (of vrouw) bent, dat je dat wilt doen, dan doe je dat overdag en zonder bivakmutsen over je gezicht.
Ik kan me ook voorstellen dat je tegen dierproeven bent. Dierproeven zijn ook zeker niet allemaal nodig: voor cosmetica moeten de proeven onmiddellijk stopgezet worden, dit is pure marteling. Voor bepaalde proeven hoef je ook allang geen dieren meer te gebruiken, er staan genoeg cellijnen ter beschikking (bv. HeLa is een al een heel oude menselijke cellijn van Helen Lang (overleden) waarop verschillende proeven gedaan kunnen worden). Echter er zijn altijd dierproeven nodig om bepaalde testen uit te voeren voor de wetenschap ter verbetering van onze gezondheid. Hier kan ik me het wel bij voorstellen.
Echter als je tegen dierproeven bent, geeft het je nog geen blanco brief om alle dieren los te laten (waarbij de dieren meestal later alsnog een bepaalde dood tegemoet gaan).
Als men in Nederland spreekt over Normen en Waarden, dan is dit er een van ongekende hoge waarde: blijf met je tengels van andermans zaken af en als je ergens tegen bent, ga je via de wettelijke en juridische weg.
VINCENT
20.09.2003Labels: Gen tech
Kom over de Brug
Scheidend College in de Noordoostpolder heeft aangegeven geen lijken te willen hebben om de zaken netjes te kunnen overdragen aan de nieuwe groep. Maar lijken vind je pas als je echt gaat zoeken en er wordt natuurlijk gezocht.
Afgelopen weken zijn er zelfs 19 lijken gevonden, nl. de bruggen in de polder. Bruggen die zijn gebouwd in de jaren 40 – 50 op een onderwerp van laat dertiger jaren. In 2004 is men er achter gekomen dat er geen zwaar verkeer meer over zou mogen. Aangezien men dat niet wilden geloven, zijn er nog twee onderzoeken gedaan in 2005 om in 2006 tot de conclusie te komen dat het toch echt zo is. En ondertussen ging het verkeer gewoon over de 19 bruggen …. het kan verkeren.
Maar het verhaal wordt nog mooier. Deze week is “plotseling” een belangrijk document uit 1938 ‘bezorgd’ op het gemeentehuis. Waarschijnlijk met de flessenpost of een postduif met vogelgriep. Een document van 14 april 1938 over de maximale belasting van de bruggen. Voordat er gebouwd werd, was het al bekend wat de as-belasting mocht zijn voor die bruggen. Het stond dus al jaren op papier, alleen het was niet bekend bij de gemeente. Zelfs dat het document nu in het gebouw is aangekomen, kan niemand verklaren. Men weet niet waar het vandaan komt en men weet niet hoe het er is gekomen. Een zwakkere smoes heb ik nog nooit gehoord; zelfs vroeger op school moest ik beter smoezen verzinnen, anders kon ik een briefje halen bij het hoofd van de school. Gelukkig had ik nog een brug op mijn route naar school, die kon nog wel eens open staan. Overigens was dat ook een oude brug; momenteel ligt er een hele mooie hoge brug van beton en men raast er lekker over heen.
Maar zover zijn we nog niet in de polder. Eerst de 19 bruggen gaan vervangen. Maar ook hier zijn natuurlijk weer problemen te verzinnen: kan niet allemaal in een keer, kost bijna 10 miljoen euro, er zijn bezwaren aangetekend tegen het afsluiten en zo ploetert de wethouder naar het einde van zijn wethouderschap.
Maar wat gebeurt er nu, zult u zich afvragen? Oh gewoon, voorlopig drinken we een glas, doen een plas en laten alles zoals het was. Want de gemeente weet al een tijd dat de bruggen slecht zijn (en nu heb ik het niet over slecht onderhoud) en willen borden gaan plaatsen dat men daar niet over heen mag. Op die manier legt de gemeente de verantwoording bij de ‘overtreder’ van het verbod. Aangezien een aantal transportbedrijven en agrariërs protest hebben aangetekend en het feit dat nog een onderzoek loopt naar tijdelijke maatregelen, mag de gemeente geen borden plaatsen. En …. nu komt het …. tot de borden er staan, blijft de gemeente verantwoordelijk voor eventuele calamiteiten. En dat zou dus ook nog eens in de papieren kunnen gaan lopen. Van de andere kant, we hebben al sinds 14 april 1938 een document waar alles in beschreven staat en we gaan ook na het rapport van 2004 over de brug. Waar ligt de waarheid? Zegt u het maar.Labels: Politiek
Het busje komt zo!
De plaats Emmeloord in de gemeente Noordoostpolder is de parel van Flevoland en is ook goed te bereiken, zegt men. Hebt u het wel eens geprobeerd, gewoon het dorp uitgaan met het openbaar vervoer en dan weer proberen erin te komen.
Wel, ik doe het regelmatig, want ik ben gewoon een Openbaar Vervoer gek, waarbij ik dan ook nog probeer te ontdekken of alles klopt.
Laat ik het eens proberen te schetsen hoe het gaat in en om Emmeloord. Er is een lijn naar Sneek en een naar Urk; hiervan moet ik eerlijk zeggen, die heb ik nog niet geprobeerd.
Dan zijn er de lijnen naar Zwolle, o.a. de 71 en de 171. Heb ik laatst ook eens genomen, wel op de terugweg en ’s avonds, maar dat zijn echt routes waar je de tijd voor moet nemen, langs een aantal dorpen, zoals St. Jansklooster, Marknesse, Kraggenburg, Hasselt. Echt een aanrader.
Daarnaast is er de 141 naar en van Harderwijk, over een aantal andere dorpen. En daarnaast is er ook de Q-liner er nog; dit is de verbinding tussen Lelystad en Groningen. En nu heb ik meteen twee hele grote problemen bij de kop.
Enige tijd geleden is er door de provincie Flevoland een aanbesteding gedaan voor het vervoer in Flevoland en Connexxion is hier uitgekomen als vervoerder, zowel voor een aantal lijnen in en uit Flevoland als voor de Q-liner. En nu komt het.
Lijn 147 Emmeloord – Harderwijk v.v.
Ik heb de laatste maand frequent met deze lijn gereden, de eerste bus om 6.49 vanaf de Smeden en dan ben je ca. 8.15 bij het ziekenhuis in Harderwijk, waar ik de komende maanden een project doe. Geen probleem zou je zeggen, echter men moet ook nog terug, Normaal gesproken ben je per dag 8 uur bezig voor een baas of een klant en dat houdt dus voor mij in dat je tot na 17.00 werkt. Mooi en om 17.24 komt de bus weer richting Emmeloord. Geen vuiltje aan de lucht hoor ik u al denken. Fout … de lijn van 17.24 gaat maar tot Swifterbant; dit betekent dat ik in Dronten moet overstappen naar Kampen en daar weer een andere lijn moeten nemen, ik dacht de 141. Echter de bus van Swifterbant gaat wel naar Emmeloord, maar dan als materiaalwagen. Dit heb ik nu al een keer of 8, 9 meegemaakt en gewoon aan de chauffeurs gevraagd of ik mee kon. Met wat overleg kom je er wel, maar het is wel een vreemde gewaarwording: je stapt in, vraagt een enkel naar Emmeloord, krijgt een kaartje, betaalt € 4 , waarna je nogmaals zegt dat je naar Emmeloord wilt, waarop de chauffeur zegt, dat het niet kan met lijn 147 en dat je via de 141 moet reizen. Ik heb verschillende gesprekken gehad met de chauffeurs gehad en die snappen het ook niet.
Het schijnt zo te zijn, dat de provincie heeft bedongen dat Connexxion een aantal ritten moet rijden voor een bepaald bedrag en dat de provincie hier ook gewoon een aantal veranderingen in kan doorvoeren. Echter om de kosten te beperken, wordt een lijn 147 gewoon als materiaalwagen naar Emmeloord gereden. Een materiaalwagen wordt nl. niet vergoed door de provincie. Echter voor Connexxion kost deze wagen wel degelijk geld en het was beter geweest, als er mensen mee hadden kunnen rijden. Dit gebeurt op meerdere plaatsen in de dag en op deze lijn en ook op andere lijnen. Om te bezuinigen wordt de lijndienst een materiaalwagen en kost het alleen Connexxion geld en niet de provincie.
Lijn 315 Lelystad – Groningen v.v.
De Q-liner is een fantastische bus, waarin je graag wilt zitten, echter ook hier is weer wat mis. Sinds 7 januari 2006 is besloten om een halte op de Domineesweg te plaatsen voor de mensen uit Urk mee te kunnen nemen naar richting Lelystad of richting Groningen. Dit is weer zo’n ad hoc oplossing en waarschijnlijk verzonnen door iemand die bij de provincie werkt en die op Urk woont. De bus moet van de A6 af, moet naar de halte en dan kijken of er iemand staat of niet. Ik denk dat het beter is om een meldknop te maken op de halte, zodat de chauffeur dit kan zien wanneer hij op de A6 rijdt, waar een lamp gaat branden wanneer iemand de knop heeft ingedrukt (of via een contact op de grond). Dit gebeurt op meerdere plaatsen in Nederland. Overdag gaat de Q-liner “voor niets” van de A6 om er achter te komen dat er niemand staat en dus hij gewoon kan doorrijden.
Maar de inrichting van de Domineesweg heeft al een slachtoffer opgeleverd: de halte op het industrieterrein Oostvaarders in Lelystad wordt niet meer aangedaan, want dat kan niet met deze dienstregeling. Dus wat gebeurt er: de bus rijdt als hij in Lelystad Noord van de weg komt, niet het industrieterrein op, maar rijdt door tot de weg na het rangeerstation van de NS, draait bij de rotonde weer terug richting het industrieterrein en rijdt tot aan het Lelycentre en moet dan daar weer omdraaien om in de richting van het station verder te gaan. Op het Lelycentre moet iemand voor het industrieterrein op het busje wachten. Zoals ook de Domineesweg busjes staan voor eventueel vervoer richting van en naar Urk.
Al bij al wordt het vervoer er niet goedkoper op, mede gezien de bezuinigingen die de provincie probeert door te voeren.
Een ander probleem van de 315 is de laatste rit terug van Lelystad richting Emmeloord, nl. 22.17. Mocht iemand een vergadering hebben in Lelystad die meestal om 19.30 of 20.00 uur begint, kan zo iemand al bij de pauze weer weg om de laatste bus te halen. Gebeurt mij dus ook regelmatig.Labels: Openbaar Vervoer
Noordoostpolder: een brug te ver
Hebt u dat nu ook dat u mensen die weggaan een cadeautje mee wilt geven, zo iets voor onderweg of voor bewezen diensten? Doet me ook altijd wel even denken aan die reclame over de uitzendkracht die een speech moet houden bij zijn afscheid en dan de beroemde woorden zei: “Het waren twee hele mooie …. dagen”.
De scheidende wethouders van de gemeente Noordoostpolder hebben al wat meegekregen, de één een getekend contract met een projectontwikkelaar, kosten totaal zo iets als 70 miljoen, de ander een plan van 19 te vervangen betonnen bruggen, kosten waarschijnlijk ook weer enkele miljoenen.
Het kan niet op, en ondertussen gaat de OZB maar weer even omhoog.
Terug naar de bruggen. In 1938 zijn de 19 bruggen ontworpen en in de jaren veertig en vijftig gebouwd. Dus niet berekend op al dat zware verkeer in de polder. Daar heeft de wethouder gelijk in, absoluut, is niets tussen te krijgen.
In de jaren negentig zijn deze bruggen en een aantal beweegbare bruggen overgedragen aan de gemeente Noordoostpolder en nu komt het: bij de beweegbare bruggen zaten tekeningen en as-lastberekeningen, maar bij de betonnen bruggen echter niet. Niemand die dan even gaat rond bellen of vragen stelt of informeert; neen, geen probleem, de bruggen zijn te vertrouwen.
In 2004 is toevallig door een aannemer, omdat er al wat gerepareerd moest worden aan een brug, aan de bel getrokken, waarna de gemeente plots in de stress schoot en in allerijl een algemeen onderzoek liet doen. Hieruit is een rapport gekomen dat de ene persoon wel kent en de ander weer (even) niet. De gemeente vertrouwde het rapport niet en liet in 2005 nog maar eens een onderzoek. Het zelfde resultaat, en dat kwam niet goed uit. Dus nog maar eens een onderzoek. Let op: met hetzelfde resultaat. Dus er bleek wel degelijk wat aan de hand te zijn.
Nadat alles op een rijtje was gezet, kon de wethouder maar één conclusie trekken en dat was dat in de polder gewoon maar even 19 bruggen afgesloten moesten gaan worden voor zwaar verkeer en dus ook voor het landbouwverkeer. M.a.w. het normale verkeer wat er dagelijks overheen moet, daar aanwezig moet zijn en dus nu behoorlijk in de knoop gaat komen. Een aantal insprekers bij de gemeenteraadscommissie III hebben aangegeven dat ze in de problemen gaan komen.
Wat me nu het meest bezighoudt, is het feit, dat in 2004 er al een rapport lag, daarna 2 keer onderzoek gedaan moest worden en dan pas in 2006 (lees: april 2006, net voor het seizoen) 19 (lees: negentien) bruggen afgesloten gaan worden voor verkeer met een grotere as-last dan 3.3 ton.
Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd? Van 2004 tot medio april 2006 hebben de te zware voertuigen gewoon gebruik gemaakt van die bruggen. Is er dan niemand zo slim geweest om het verkeer dan al in 2004 stil te leggen en ondertussen onderzoek te doen, eventueel al te beginnen met het opknappen van de 19 betonnen bruggen in de polder?
Neen, de Noordoostpolder is nog steeds een brug te ver. De volgende keer gaan we maar met de trein over de …. Zuiderzeelijn? Of met de auto over de A50 vanaf Ens?Labels: Politiek