donderdag, mei 15, 2008

Directie jaagt klanten weer uit de bus

Misschien heeft u al gemerkt of gehoord, de (streek)bussen van het openbaar vervoer rijden niet in 24-uur (woensdag14 mei en donderdag 15 mei) en dus heeft men het weer voor elkaar. Vorige week begon de staking via klantvriendelijke acties, daar men niet controleerde op biljetten en een aantal mensen hebben natuurlijk hier gebruik van gemaakt.

Maar nu blijft de bus gewoon in de remise en een enkele buschauffeur moest het die enkele klant uitleggen. Dinsdag heb ik het hoofdkantoor van Connexxion maar eens gebeld en gevraagd aan de dame van de klantenservice hoe ik het mijn baas uit moet leggen dat ik niet op mijn werk kan komen. “Ja, maar dat is niet mijn probleem” antwoordde ze meteen, waarop ik moest aangeven dat het juist is wat ze zei, echter ik had wel een probleem. Dan maar over een ander boeg: “Hoe legt u aan de passagiers uit, dat er geen bussen meer rijden?” “Meneer, u kunt toch voor vervangend transport zorgen? Mocht u het er niet mee eens zijn, dan kunt u een klachtenformulier invullen via de website.” Maar dat is ondertussen reeds bekend, want dat heb ik al eens eerder gedaan, en dan krijg je na drie maanden een antwoord, waar niemand wat mee kan. Dus lost niets op. De juffrouw ratelde nog even door “Ik zit hier niet voor de chauffeurs” , neen dat klopt, “U zit voor de klant, en dat ben ik. Kunt u me doorverbinden met de directie?” “Sorry, maar die zijn niet bereikbaar” (eigenlijk wilde ze zeggen … voor u).

Dinsdagavond was het nog niet helemaal zeker, dus ben ik woensdagochtend naar het busstation gegaan, waar nog wat wachtenden stonden, wachtend, neen smachtend op een bus, die niet kwam. Of wel? Op een moment kwam er een bus, de chauffeur stapte uit en ging even koffie drinken en toen hij na een klein kwartiertje terugkwam, is er om uitleg gevraagd. Het bleek dus inderdaad dat er geen bussen zouden rijden, echter een groepje was ’s ochtends nog uitgereden, maar durfde toch niet echt verder te gaan. Men was bang voor de acties van collegae die fanatiek aan het staken waren. De man wist nog te melden dat met name in Lelystad een fanatieke groep stakers aanwezig waren en dat hij daar niet naar toe durfde te rijden. Wij, als wachtenden, vroegen natuurlijk naar de bekende weg, waarom werden de klantvriendelijke acties niet doorgezet? Nu verliest toch iedereen er bij? De klant die weer uit de bus wordt gejaagd? De chauffeur die niet uitbetaald krijgt? De provincie die dit probleem straks bij een nieuwe aanbesteding nog niet vergeten zal zijn? Wie wint hier dan bij? De directie van de vervoersmaatschappijen? Ik weet het niet hoor.

De vervoersmaatschappijen hebben van die mooie slogans, laatst zag ik er weer een: “Wil je gratis met de bus? Wordt dan chauffeur”. En men vecht met het klassieke vervoersmiddel, de auto, om de klanten maar in de bus te krijgen. M.i. worden de acties van de chauffeurs voor loonverhoging wel gewaardeerd door het publiek, alleen dat men zonder vervoer zit, dat wordt meteen een ander verhaal.
Het probleem van de CAO wordt uitgevochten over de rug van de passagiers die zo afhankelijk zijn geworden van het openbaar vervoer. Maar een ander middel is er niet, velen hebben geen auto of indien ze die wel hebben, komen ze meestal in de file terecht. Als bewust openbaar vervoerafnemer roep ik de directie op, om zich in te zetten voor de rechten van de klanten. Tenslotte is het openbaar vervoer neergezet in de maatschappij om klanten / passagiers te vervoeren van plaats A naar plaats B. Laten we dan nu ook afspreken, dat u dat ook in het vervolg gaat doen.

Labels: