woensdag, april 19, 2006

Noordoostpolder: een brug te ver

Hebt u dat nu ook dat u mensen die weggaan een cadeautje mee wilt geven, zo iets voor onderweg of voor bewezen diensten? Doet me ook altijd wel even denken aan die reclame over de uitzendkracht die een speech moet houden bij zijn afscheid en dan de beroemde woorden zei: “Het waren twee hele mooie …. dagen”.

De scheidende wethouders van de gemeente Noordoostpolder hebben al wat meegekregen, de één een getekend contract met een projectontwikkelaar, kosten totaal zo iets als 70 miljoen, de ander een plan van 19 te vervangen betonnen bruggen, kosten waarschijnlijk ook weer enkele miljoenen.

Het kan niet op, en ondertussen gaat de OZB maar weer even omhoog.

Terug naar de bruggen. In 1938 zijn de 19 bruggen ontworpen en in de jaren veertig en vijftig gebouwd. Dus niet berekend op al dat zware verkeer in de polder. Daar heeft de wethouder gelijk in, absoluut, is niets tussen te krijgen.
In de jaren negentig zijn deze bruggen en een aantal beweegbare bruggen overgedragen aan de gemeente Noordoostpolder en nu komt het: bij de beweegbare bruggen zaten tekeningen en as-lastberekeningen, maar bij de betonnen bruggen echter niet. Niemand die dan even gaat rond bellen of vragen stelt of informeert; neen, geen probleem, de bruggen zijn te vertrouwen.

In 2004 is toevallig door een aannemer, omdat er al wat gerepareerd moest worden aan een brug, aan de bel getrokken, waarna de gemeente plots in de stress schoot en in allerijl een algemeen onderzoek liet doen. Hieruit is een rapport gekomen dat de ene persoon wel kent en de ander weer (even) niet. De gemeente vertrouwde het rapport niet en liet in 2005 nog maar eens een onderzoek. Het zelfde resultaat, en dat kwam niet goed uit. Dus nog maar eens een onderzoek. Let op: met hetzelfde resultaat. Dus er bleek wel degelijk wat aan de hand te zijn.

Nadat alles op een rijtje was gezet, kon de wethouder maar één conclusie trekken en dat was dat in de polder gewoon maar even 19 bruggen afgesloten moesten gaan worden voor zwaar verkeer en dus ook voor het landbouwverkeer. M.a.w. het normale verkeer wat er dagelijks overheen moet, daar aanwezig moet zijn en dus nu behoorlijk in de knoop gaat komen. Een aantal insprekers bij de gemeenteraadscommissie III hebben aangegeven dat ze in de problemen gaan komen.

Wat me nu het meest bezighoudt, is het feit, dat in 2004 er al een rapport lag, daarna 2 keer onderzoek gedaan moest worden en dan pas in 2006 (lees: april 2006, net voor het seizoen) 19 (lees: negentien) bruggen afgesloten gaan worden voor verkeer met een grotere as-last dan 3.3 ton.

Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd? Van 2004 tot medio april 2006 hebben de te zware voertuigen gewoon gebruik gemaakt van die bruggen. Is er dan niemand zo slim geweest om het verkeer dan al in 2004 stil te leggen en ondertussen onderzoek te doen, eventueel al te beginnen met het opknappen van de 19 betonnen bruggen in de polder?

Neen, de Noordoostpolder is nog steeds een brug te ver. De volgende keer gaan we maar met de trein over de …. Zuiderzeelijn? Of met de auto over de A50 vanaf Ens?

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage