zondag, juli 15, 2007

Bent u klaar voor de OV-chipkaart?

De laatste maanden kunnen we in de bus en soms ook al in de media lezen dat het openbaar vervoer klaar is voor de OV-chipkaart en dat deze binnenkort ingevoerd gaat worden. Als de kaart wordt ingevoerd, kunnen we af van die strippenkaarten (15 strippen of 45, een blauwe of roze kaart, verschillende groene kaartjes, dalkaartjes pas na 9.00 uur, Q-liner heeft eigen systeem, systeem van de polder sluit niet aan op Friesland, etc.) en alle andere ellende.

Op zich een prima plan, echter er kleven aan de invoering nog wel problemen aan het voorstel, eigenlijk aan het geheel.
In de polder zou de proef gaan starten met de 315, de Q-liner die gaat van Lelystad naar Groningen en terug. Dus nog niet in de andere lijnen, wat inhoudt dat in het begin nog andere kaartjes nodig zijn. De bus 315 – de grote blauwe – is door de chauffeurs niet als erg plezierig gevonden, problemen met extra zaken in de bus, zoals een invalidelift, die nog nooit is gebruikt (maar wel is aangeschaft voor een flinke prijs), moeilijker te sturen, in de winter uitvallen van de motor, groot en log. Dit in tegenstelling van de groene Connexxion bussen, die erg makkelijker te besturen zijn. Alleen bij deze laatste is onmiddellijk het probleem van de busmaatschappij te ontdekken: de automatisering.

In al de bussen zit een behoorlijk duur software systeem voor GPS, gekoppeld aan het systeem van een sprekende dame en een tv-schermpje waarop men kan zien, waar men is. Aan de ene kant geeft dit systeem aan waar de bus zich bevindt zowel voor de thuisbasis (via het GPS) en aan de andere kant aan de reiziger in de bus via stem en beeld. En hieraan kleven nu een aantal problemen. De chauffeur wordt “gestuurd” via het GPS en mag dus ook pas vertrekken als er een gekleurd lampje gaat branden; mocht hij achter lopen, dan ziet hij dit op de boordcomputer via een kleursignalering, en bij voorlopen dus ook, maar dat laatste gebeurt nauwelijks, daar de tijden zeer krap zijn gemeten. Vaak moet een bus ook wachten omdat de chauffeur met een andere lijn op het busstation aan moet komen.

Terug naar het computersysteem. De laatste maanden is het te zien dat veel lijnen in de omgeving van Emmeloord geen uitzending meer via het scherm hebben. Of het systeem wordt niet aangezet, of werkt gewoon niet; de ene keer geen beeld, andere keer een zin, volgende keer een flikkerend scherm en ga zo maar door. Het is wel opvallend, misschien let ik er teveel op, dat het steeds erger wordt. Gevoelsmatig denk ik dat automatisering bij de busmaatschappij nog wel eens extra aandacht kan gebruiken.

Wel met al deze problemen gaat men de OV-chipkaart invoeren in de 315-lijn, als test, hoop ik. Dit systeem bestaat uit een kaart en twee kastjes met afleesunit in de bus. Als men binnenkomt, moet men de kaart laten uitlezen en bij het verlaten dus ook. Hier verwacht ik nog wel wat problemen.
Stel: men stapt in Emmeloord op in de 315 richting Lelystad. De kaart moet uitgelezen worden (de vraag is moet dat dichtbij het kastje of kan het verder af); hierbij wordt onmiddellijk de hele afstand in feite afgetrokken van het bedrag op de kaart, ook al gaat men maar een halte mee. Bij het uitstappen moet de kaart weer gelezen worden en wordt het juiste bedrag van de kaart gehaald en heeft men betaald.

Probleem 1: stel dat we het uitlezen bij het verlaten van de bus, vergeten, zijn we het complete bedrag van Emmeloord naar Lelystad kwijt, terwijl we maar van de Deel naar de halte van het ziekenhuis zijn gegaan

Probleem 2: hoe dichtbij moet de kaart aangeboden worden aan de uitleeskastjes

Probleem 3: gezien de problemen met de automatisering in de groene bussen, verwacht ik dat de invoering en het gebruik van de OV-chipkaart nogal wat problemen en irritatie zal gaan opleveren
Zou het niet verstandig zijn om eerst de problemen te bekijken en op te lossen op het gebied van de automatisering in de groene bussen en een enquête te doen onder de reizigers over de service en de automatisering?

Labels: