Het busje komt zo!
De plaats Emmeloord in de gemeente Noordoostpolder is de parel van Flevoland en is ook goed te bereiken, zegt men. Hebt u het wel eens geprobeerd, gewoon het dorp uitgaan met het openbaar vervoer en dan weer proberen erin te komen.Wel, ik doe het regelmatig, want ik ben gewoon een Openbaar Vervoer gek, waarbij ik dan ook nog probeer te ontdekken of alles klopt.
Laat ik het eens proberen te schetsen hoe het gaat in en om Emmeloord. Er is een lijn naar Sneek en een naar Urk; hiervan moet ik eerlijk zeggen, die heb ik nog niet geprobeerd.
Dan zijn er de lijnen naar Zwolle, o.a. de 71 en de 171. Heb ik laatst ook eens genomen, wel op de terugweg en ’s avonds, maar dat zijn echt routes waar je de tijd voor moet nemen, langs een aantal dorpen, zoals St. Jansklooster, Marknesse, Kraggenburg, Hasselt. Echt een aanrader.
Daarnaast is er de 141 naar en van Harderwijk, over een aantal andere dorpen. En daarnaast is er ook de Q-liner er nog; dit is de verbinding tussen Lelystad en Groningen. En nu heb ik meteen twee hele grote problemen bij de kop.
Enige tijd geleden is er door de provincie Flevoland een aanbesteding gedaan voor het vervoer in Flevoland en Connexxion is hier uitgekomen als vervoerder, zowel voor een aantal lijnen in en uit Flevoland als voor de Q-liner. En nu komt het.
Lijn 147 Emmeloord – Harderwijk v.v.
Ik heb de laatste maand frequent met deze lijn gereden, de eerste bus om 6.49 vanaf de Smeden en dan ben je ca. 8.15 bij het ziekenhuis in Harderwijk, waar ik de komende maanden een project doe. Geen probleem zou je zeggen, echter men moet ook nog terug, Normaal gesproken ben je per dag 8 uur bezig voor een baas of een klant en dat houdt dus voor mij in dat je tot na 17.00 werkt. Mooi en om 17.24 komt de bus weer richting Emmeloord. Geen vuiltje aan de lucht hoor ik u al denken. Fout … de lijn van 17.24 gaat maar tot Swifterbant; dit betekent dat ik in Dronten moet overstappen naar Kampen en daar weer een andere lijn moeten nemen, ik dacht de 141. Echter de bus van Swifterbant gaat wel naar Emmeloord, maar dan als materiaalwagen. Dit heb ik nu al een keer of 8, 9 meegemaakt en gewoon aan de chauffeurs gevraagd of ik mee kon. Met wat overleg kom je er wel, maar het is wel een vreemde gewaarwording: je stapt in, vraagt een enkel naar Emmeloord, krijgt een kaartje, betaalt € 4 , waarna je nogmaals zegt dat je naar Emmeloord wilt, waarop de chauffeur zegt, dat het niet kan met lijn 147 en dat je via de 141 moet reizen. Ik heb verschillende gesprekken gehad met de chauffeurs gehad en die snappen het ook niet.
Het schijnt zo te zijn, dat de provincie heeft bedongen dat Connexxion een aantal ritten moet rijden voor een bepaald bedrag en dat de provincie hier ook gewoon een aantal veranderingen in kan doorvoeren. Echter om de kosten te beperken, wordt een lijn 147 gewoon als materiaalwagen naar Emmeloord gereden. Een materiaalwagen wordt nl. niet vergoed door de provincie. Echter voor Connexxion kost deze wagen wel degelijk geld en het was beter geweest, als er mensen mee hadden kunnen rijden. Dit gebeurt op meerdere plaatsen in de dag en op deze lijn en ook op andere lijnen. Om te bezuinigen wordt de lijndienst een materiaalwagen en kost het alleen Connexxion geld en niet de provincie.
Lijn 315 Lelystad – Groningen v.v.
De Q-liner is een fantastische bus, waarin je graag wilt zitten, echter ook hier is weer wat mis. Sinds 7 januari 2006 is besloten om een halte op de Domineesweg te plaatsen voor de mensen uit Urk mee te kunnen nemen naar richting Lelystad of richting Groningen. Dit is weer zo’n ad hoc oplossing en waarschijnlijk verzonnen door iemand die bij de provincie werkt en die op Urk woont. De bus moet van de A6 af, moet naar de halte en dan kijken of er iemand staat of niet. Ik denk dat het beter is om een meldknop te maken op de halte, zodat de chauffeur dit kan zien wanneer hij op de A6 rijdt, waar een lamp gaat branden wanneer iemand de knop heeft ingedrukt (of via een contact op de grond). Dit gebeurt op meerdere plaatsen in Nederland. Overdag gaat de Q-liner “voor niets” van de A6 om er achter te komen dat er niemand staat en dus hij gewoon kan doorrijden.
Maar de inrichting van de Domineesweg heeft al een slachtoffer opgeleverd: de halte op het industrieterrein Oostvaarders in Lelystad wordt niet meer aangedaan, want dat kan niet met deze dienstregeling. Dus wat gebeurt er: de bus rijdt als hij in Lelystad Noord van de weg komt, niet het industrieterrein op, maar rijdt door tot de weg na het rangeerstation van de NS, draait bij de rotonde weer terug richting het industrieterrein en rijdt tot aan het Lelycentre en moet dan daar weer omdraaien om in de richting van het station verder te gaan. Op het Lelycentre moet iemand voor het industrieterrein op het busje wachten. Zoals ook de Domineesweg busjes staan voor eventueel vervoer richting van en naar Urk.
Al bij al wordt het vervoer er niet goedkoper op, mede gezien de bezuinigingen die de provincie probeert door te voeren.
Een ander probleem van de 315 is de laatste rit terug van Lelystad richting Emmeloord, nl. 22.17. Mocht iemand een vergadering hebben in Lelystad die meestal om 19.30 of 20.00 uur begint, kan zo iemand al bij de pauze weer weg om de laatste bus te halen. Gebeurt mij dus ook regelmatig.
Labels: Openbaar Vervoer
1 reacties:
Toch heeft het reeds enig effect gehad. Ik hoorde van een chauffeur dat afgelopen maandag in het Voorhuys een bespreking is geweest en dat juist daar mijn meerijden is besproken.
Ik wacht nog even de resultaten af en anders ga ik de Gedeputeerde maar eens met een bezoekje vereren en een goed gesprek met de goede man aangaan.
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage